Szeretnéd megtapasztalni azt az örömteli szabadságot, amikor fájdalom nélkül, jólesően mozoghatsz?

A sérvem meggyógyításában és abban, hogy a műtétet elkerülhettem, kiemelkedő szerepe volt a funkcionális nyújtásoknak. Nem csoda, hogy az edzői munkámban is elkötelezett híve vagyok a módszeres stretchingnek, ezért az órarendünkből sem hiányozhat. Ez az, amit egyszerűen muszáj kipróbálnod!

Rád melyik jellemző?

  • Feszes, kötött az izomzatod és előfordul, hogy ez a hétköznapi tevékenységeidben is akadályoz?
  • Gyakran érzed merevnek, bádogemberszerűnek magad?
  • Rendszeresen fáj a derekad, a hátad mintha “le akarna szakadni”, és gyakorta “beáll” a nyakad?
  • Gyakoriak a fejfájásaid?
  • Futsz vagy egyéb olyan sportot űzöl, ahol túlsúlyban van az izomzatod erősítése?
  • Kevésbé erősödni, inkább formásodni szeretnél?
  • Egyszerűen kíváncsi vagy, hogy milyen új testérzeteket tudsz kapni a stretching által?

Milyen változásokat élhetsz meg, ha velünk stretchingelsz?

Vendégeink mondták:

“Egyszerűen imádom!”, “Jó volt érezni, hogy mennyivel könnyebb a mozgás, mintha új testet kaptam volna!”, “Megkönnyebbült érzéssel járt.”, “A nyújtózkodást nem csak fizikai értelemben érzem, a határaim kitolása az életem egyéb területein is megmutatkozott.” “Visszakaptam a régi jó törökülésemet!”, “Ha kihagyok egy alkalmat, máris érzem a hiányát.” “Most már biztosan jól indul a hétvége!”

Izületeink mozgékonysága, izmaink nyújthatósága, az úgynevezett hajlékonyság több tényezőtől is függ. Már iskolásként láttuk, vannak, akik kis gyakorlással lazán lementek spárgába, míg másoknak ez hosszas munka eredményeképpen sem vált olyan lazává, a genetikai adottságaink ugyanis e téren valóban jelentős befolyással bírnak. A jó hír azonban az, hogy odafigyeléssel ez a területünk is igen tág határok között fejleszthető, és bár spárgázásra jellemzően nincs szükségünk a hétköznapokban, a jó életminőséghez, közérzethez szükséges mozgékonyság megszerezhető, fenntartható.

El kell azonban felejtenünk a régi, hagyományos alapokon nyugvó, csak az izmokra fókuszáló nyújtást! A modern mozgásterápia elképzelhetetlen a fasciák, a kötőszövet állapotának vizsgálata, funkciójának javítása nélkül.

Ma már nagyon sokrétű ismerettel rendelkezünk arról a lágy, nagyrészt vizes oldatból álló kötőszövetről (fascia), mely minden belső szervünket, izmainkat, ereinket, de az idegeket is beburkolja. Ismerjük a fascia láncokat is, és azt is tudjuk, hogy ez az egész testünket átszövő és a nagylábujjunktól a fejünk búbjáig összekapcsolódó hálózat saját ingerületátvitele révén fájdalmat is közvetít. Ha a fascia elveszíti rugalmasságát, romlik a funkciója, ami nem csak a mozgásszervi panaszokban, de sok gyulladásos folyamat hátterében is megfigyelhető. A korszerű stretchinggel éppen ezért elsősorban a kötőszövet oldását, lazítását célozzuk meg és ahogy oldódik a kötöttség a kötőszövetben, úgy lesz egyre nyújthatóbb az adott izom, illetve az egész izomzatod, és így lesznek képesek az izületeid mozgásterjedelmükben növekedni, miközben az egész nem párosul kellemetlen érzésekkel, ellentétben a régi alapokon nyugvó nyújtással.

Nemrég olvastam egy erre vonatkozó tanulmányban, hogy a szexuális problémák egy része is a csípőizület kötöttségével hozható összefüggésbe. Hát, ezen ne múljon, igaz, nyújtsunk. 🙂

A nyújtás nélkülözhetetlen a megfelelő izomegyensúly visszaállításához, az izületek normál (fiziológiás) működésének fenntartásához, amit nem csak az izmok rövidülése, de most már tudjuk, a kötőszövet összetapadása is akadályoz. Gyakran előfordul, hogy pusztán egyetlen alkalom módszeres lazító-nyújtással képesek vagyunk jelentősen enyhíteni, akár meg is szüntetni még régi eredetű panaszokat is, mint például a krónikus derékfájás vagy az akut fejfájás, ugyanis a feszes izompólya fellazításával az izmokban lévő feszülés is azonnal oldódik, ami a tested számára olyan, mint egy jóleső fellélegzés. Közben pedig javul a keringés, az anyagcsere minősége is, amivel a jó minőségű szöveti regenerálódást tovább segítjük. Összességében jobban fogod magad érezni a testedben.

Az óránkon dinamikus és statikus elemeket kombinálunk, közben pedig a légzés által is mélyítjük a kapcsolatunkat önmagunkkal, hiszen különösen nagy szerepe van a testérzeteink megismerésének.

Az eredményesség érdekében, valamint a gerinc- és izületvédelem biztosítására különböző eszközöket is használunk; ilyenek a szalag (heveder), henger, különféle labdák, köztük a trigger labda.

Ha valahol, akkor a stretching esetében fokozottan fontos, hogy biztonságosan végezzük. Hogy minden esetben kiemelt figyelmet élvezhess, az órán maximálisan 7 fő részvételére van lehetőség.

Amit érdemes még tudnod a stretchingről, ha sportolsz

Az edzésekhez kapcsolt alapos és módszeres nyújtás, vagy stretching elengedhetetlen az eredményes és sérülésmentes sporttevékenységhez is, legyen szó élsportról vagy az általános jó közérzetünket célzó, az egészségünk érdekében végzett sportolásról.

Tudtad, hogy ha rendszeresen karbantartod a kötőszövetedet és az izomzatodat, akkor hatékonyabb leszel az izomzatod erősítésében is?

Érezhetően javul továbbá az izom-ideg kapcsolat, ezáltal a koordinációd, de a teljesítményedben és a regenerációban is fogod érezni az eredményt. Ugyanakkor a sérülések kockázata is csökkenthető.

És még egy terület, amiben egészen biztos, hogy örömmel fogod érzékelni a stretching hatását, és ez a formásodás. Nők és férfiak esetében is szebb izomtónust tudunk elérni, hiszen az izmok körül fellazított kötőszöveti pólya ezt lehetővé teszi.

Hosszú Katinka a nyújtásról...

A 2012-es londoni Olimpia előtt úgy éreztem, hogy mindent beleadok, sokat edzettem (edzettem annyit és olyan keményen, mint most), viszont nem hallgattam azokra, akik a regeneráció és a nyújtás fontosságáról beszéltek. London óta Shane Tusup irányítása alatt olyan teljes edzésprogram alapján készülök, ami az edzések mellett minden apró lépésre nagy figyelmet fordít – ez az eredményeken is megmutatkozik.

Nyújtok edzés előtt és után, mert nagyon sokat segít a regenerálódásban.

A következő edzésre erősen rátenné a bélyegét, ha elhagynám a nyújtást és ezt nem engedhetem meg magamnak. Nagyon fontos, hogy az edzés előtti és utáni bemelegítés és levezetés váljon rutinszerűvé és legyen komplett.

(Katinkával készült riport forrása: www.mozgasvilag.hu/uszas/hirek 2015. 09.18.)

Gyere és nyújtózkodj velünk!

Kriszta

Nézd meg az órarendet

http://fitttorna.hu/orarend/

és foglalj időpontot!