Fáj a derekam, mi lehet az oka?

A derékfájás jellemzően nem egy, hanem az életmódunkból eredően több okból is eredhet. Ezek között meghatározó a sok ülés, a rendszeres mozgás hiánya és a stressz következtében fellépő fokozott izomfeszülés. Összességében mindezek az izomegyensúly felborulásához vezethetnek, ami a gerinc kisizületeire, a porckorongokra, és ezáltal a kilépő idegekre is hatva, komoly fájdalmat is előidézhetnek.

Ahhoz, hogy egy helyváltoztatásra képtelen csecsemőből képesekké váljunk állni, járni és összetett mozgásokat végezni, az izomzatunkat és az idegrendszerünket együtt kellett megedzenünk. Gyerekként fogócskáztunk, fára másztunk, bicikliztünk, görkoriztunk, ugráltunk a medencébe, folyamatosan edzésben tartva magunkat, de idővel egyre kevesebbet mozogtunk, sokkal egyszerűbb, mozgásokat végeztünk, székbe, fotelbe ültünk, a lábunkat divatcipőbe kényszerítettük, a mozgásterjedelmünk beszűkült, a megtanult minták pedig elkoptak. A terhelés, az igénybevétel azonban folyamatosan ér bennünket a szokásos napi teendőink által is, ha csak ülünk az íróasztalnál, az autóban vagy sorbanállunk, cipeljük a bevásárlást, porszívózunk, kertészkedünk, ami így egy olyan testet tesz próbára, ami egyre kevésbé alkalmas rá, hogy megbirkózzon vele. Rendszeresen megfájdul valamink, a térdünk, hátunk, derekunk, vállunk, egy apró figyelmetlenség és könnyen elesünk, megbicsaklunk, megsérülünk. A testünk szabotálja a terveinket, ezzel pedig idő előtt romlik az életminőségünk. Már nem azért nem csinálunk valamit, mert nem akarjuk, hanem azért, mert nem tudjuk. A gerinctréningen lényegében újra megtanítjuk a testünknek amit már tudott, és alkalmassá tesszük rá, hogy akár váratlan helyzetben és hosszabb megterhelés esetén is otthonosan érezze magát. Erősebb, ügyesebb, mozgékonyabb, magabiztosabb lesz és hosszabb ideig fogja bírni a hétköznapi terhelést is, ami által mindenben több örömöt fog találni, mint akkor, amikor nyűgnek érezte a testét, mert tele volt fájdalommal.

A testünk mozgásra született.

Ha tartósan, több hete fennálló fájdalomról van szó, esetleg valamely végtagra kisugárzó fájdalmat is érzékel, érdemes mielőbb felkeresni a háziorvost, szakorvost és képalkotó eljárással is (pl. röntgen, ct, MRI) felmérni az okokat. A tapasztalat az, hogy az időben elkezdett terápiával, melynek része a célirányos torna, megelőzhetjük a folyamat kialakulását, megakadályozhatjuk súlyosbodását és a fájdalom megszűnésén túl a mozgás öröme is visszanyerhető. A gerinctréninggel ebben tudunk segíteni.

Mit tegyek, ha rendszeres gerincpanaszaim vannak?

A legfontosabb a fájdalmak hátterében húzódó folyamatok orvos által történő feltárása, vizsgálata. A szakorvos feladata, hogy a kivizsgálás eredményét kiértékelve megállapítsa a szükséges terápiát, eszközöket. Mi minden esetben arra törekszünk, hogy hosszú távú megoldást adjunk mindazoknak, akik hozzánk fordulnak, arra biztatva őket, hogy ne elégedjenek meg a fájdalmak pillanatnyi enyhítésével, hanem, akár segítséggel, de keressék és szűntessük meg az előidéző okokat is. 

Orvosom javasolta a tornát, milyen gyakran kell járnom, hogy eredményes legyen?

Minden esetben érdemes figyelembe vennünk, hogy a minket érő káros hatások milyen gyakorisággal, milyen időtartamban hatnak ránk. Fontos azonban tudnunk, hogy mindenki más, ezért különbözően hatnak ránk ezek a külső hatások is. Ha naponta hosszú órákon át vagyunk pl. az ülő munka egyoldalú terhelésének kitéve, ennek ellensúlyozására is rendszeres figyelmet kell fordítanunk. A tapasztalatunk az, hogy rendszeres, heti két-három alkalommal végzett célirányos mozgással már jelentős eredményeket érhetünk el. Érdemes ebből legalább egy alkalommal beiktatni a gerinctréninget.

Stúdiónkban nagy figyelmet fordítunk a gerincbarát technikák megtanítására, alkalmazására is, mellyel egy kis odafigyeléssel, tudatossággal a mindennapok során, a munka, a szabadidő alkalmával is tehet a gerince egészségéért.

 

Naponta 10-12 órán át ülök íróasztal mögött és szeretném megelőzni a gerincpanaszokat, mit tehetek?

Fontos, hogy a mindennapi élethelyzetekben is a megelőzésre, gerinc- és izületbarát megoldásokra törekedjünk. A helyes ülés, a jól megválasztott szék, az asztalmagasság és távolság beállítása, a számítógép billentyűzete és a monitor elhelyezése az asztalon mind lényeges elemek. Fontos ugyanakkor, hogy a folyamatos ülést időnként megszakítsuk. Rendszeres időközönként, 1-1,5 óránként álljunk fel, és mozgassuk át a végtagjainkat és a gerincünket. Az "aktív üléshez" választhatunk ülőfelületnek instabil eszközt, pl. dinamikus ülőpárnát (dynair) vagy fitness labdát is. Minden esetben fokozatosan szoktassuk magunkat hozzá a választott eszközön való üléshez. Az alapos, és szakember által vezetett gerinctréning azonban mindezek mellett is javasolt, hiszen rövid és hosszú távon is segít, hogy a mindennapi terhelés ellenére is megőrizzük gerincünk, izületeink egészségét, mozgékonyságát. 

Kriszta további gerincbarát tanácsait itt is olvashatja: http://teirodad.hu/gerincbarat-iroda

További kérdések és válaszok a Gerincbarát irodában

A Teirodad.hu oldalon is találkozhatunk. Nem talált választ a kérdésére? Tegye fel itt: http://teirodad.hu/gerincbarat-iroda