Korábban észre sem vetted, hogy van tested, most meg hol itt fáj, hol ott?

 

Tudod, hogy több mozgásra lenne szükséged, de már annyira elszoktál tőle, hogy azt sem tudod, hogyan kezdj neki?

Az igazat megvallva, nem is nagyon akarsz nekikezdeni, csak azok “a fránya izületek ne fájnának”!

 

Hagy meséljek el egy történetet, ami a napokban történt.

 

Egy vendégem több, különböző árú dolgot vásárolt, és szerettem volna segíteni egy gyors kalkulációval. De ezen a ponton meglepő felismerésre jutottam. Annyira elszoktam a fejben történő számolástól, hogy kicsit fáradtabb pillanatomban még ez az egyszerű művelet is nehezemre esett.

Persze, ilyenkor bele se gondolunk, hogy lényegében visszacsúsztunk a negyedikes általános iskolás gyerek készségszintjére, semmi gond, mondtam én is, hiszen a pénztárgép elvégzi ezt helyettem gombnyomásra.

 

A világ legtermészetesebb dolga lett, hogy gombokat nyomogatunk a kütyüinken.

 

Azt hihetnénk, hogy ez a technikai arzenál rengeteg szabadidőt és sokkal nagyobb szabadságot eredményez számunkra, de pont az ellenkezőjét tapasztaljuk.

 

Észrevetted, hogy mindig időhiányban vagyunk? És ettől folyamatos stresszben élünk.

 

Hogyan próbálunk időt nyerni?

 

Még közelebb kerülhetünk a válaszainkhoz, ha megfigyeljük, minek a rovására próbálunk időt nyerni. Általában annak rovására, aminek az eredménye, hatása nem azonnal mutatkozik meg. Úgy is mondhatnám, amiben nem remélünk azonnali jutalmat.

Kinek, mi jelenti a jutalmat, sok tényezőtől függ és egyénileg változó. Lehet ez egy személy elismerése, vagy munkahely megszerzése, megtartása, de lehet a tökéletes rend az otthonunkban, az a táska a kirakatból, vagy egy szelet süti is.

 

Míg elődünk, a homo sapiens túlélése múlt azon, hogy élelmet szerezzen, megvédje magát és közössége tagjait a természeti elemekkel, vadállatokkal, más törzsekkel szemben, ezért az egész élete egy folyamatos “edzés” volt a teste, ideg- és immunrendszere számára, mi a fotel kényelméből házhoz rendelhetünk szinte bármit.

Teli a hűtőnk, ezért akkor is eszünk, ha nem vagyunk éhesek és az energiánk jelentős részét agyi és nem fizikai tevékenységekre fordítjuk. A technikának köszönhetően manapság már az élményekért sem kell kimozdulnunk.

 

Min gondolkodunk annyit?

 

Végső soron azon, hogy az említett jutalmakat, javakat, amiket a fogyasztói társadalom elénk tol, sőt, gyakran meglehetősen agresszív módon tukmál, hogyan tudnánk megszerezni.

De tényleg szükségünk van minderre?

Tényleg neked van rá szükséged vagy valaki más álmát, elvárását tetted a sajátoddá?

Azért szálltál versenybe, mert örömödet leled benne vagy azért, mert ezt láttad másoktól, a plakáton, a filmek közötti spotokban?

 

A testünk, szervezetünk úgy működik, hogy amit egyik oldalon táplálunk, azt valami más rovására tesszük.

 

Ha gombokat nyomkodunk, appokat kezelünk, akkor app-kezelésben nagyon jók leszünk, de fejszámolni elfelejtünk.

Ha csak ülünk naphosszat, nem használva a végtagjainkat, azok veszítenek megszerzett funkcionális “tudásukból”, ami szintén visszalépés az 1 év körüli gyerek fizikai szintjére.

Ha növekszik a testsúlyunk, azzal kevesebb mozgásra leszünk képesek, hiszen a többlet súlyt elbírni, megmozgatni nincs természetes eszközünk. De vannak különféle járműveink. Ami visszalépés arra a fizikai szintre, amikor még a szüleink nélkül képtelenek voltunk helyváltoztatásra.

 

Megszülettünk, rengeteg munka és tanulás árán megszereztünk képességeket, majd beülünk a székbe kezünkben a kütyüinkkel, és rövid időn belül nagy részüket elveszítjük.

 

Amerikában döbbenten néztem, mennyi középkorú ember használ elektromos kerekesszéket a saját lábai helyett, a túlsúlya és az azzal járó nehézségei miatt.

 

Ha sokat ülünk, azzal az üléshez adaptálódunk és ennek az egyoldalúságnak is megvan a következménye. A megrövidült, túlnyúlt struktúrák, a rossz belszervi keringés, és mindaz, amit civilizációs betegségként szoktunk emlegetni.

 

És ez aggasztó.

 

De mivel nagyon jó diagnosztikai eszközeink, kezeléseink, gyógyszereink vannak, szemben a már említett homo sapienssel, aki még egy pici, de elfertőződő sérülésbe is könnyen belehalt, azzal áltathatjuk magunkat, hogy a következmények áthidalhatóak.

 

A valóságban azonban látjuk, az elkényelmesedett életmódunk, a gyógyszerek révén tünetmentessé tett krónikus betegségeink mellett milyen eszköztelenek lehetünk még egy hirtelen felbukkanó mikroszkopikus organizmussal, egy vírussal szemben is.

 

Miért éri meg?

 

Bármilyen célunk is van, azt a testünk, szervezetünk támogatása nélkül csak korlátozottan tudjuk megvalósítani. Feltéve, ha az élményeinket nem a TV képernyőjén akarjuk “fogyasztani”, hanem fizikai jelenléttel megtapasztalni.

 

A fizikailag edzett test, összességében is jobb teljesítményre képes, ami minden téren előnyt jelenthet számunkra. 

 

Tudom, hogy vannak nehézségeid, korlátozó akadályaid, de azt is tudom, az egyik legnagyobb akadályod, hogy azt gondolod, minden menni fog a tested támogatása nélkül is. És ezért nem éri meg ezzel, a fizikai erőnléteddel, állóképességeddel foglalkoznod.

 

És mivel elszoktál attól, hogy mozgasd a testedet, most még minden elérhető eredmény távolinak és bizonytalannak tűnik számodra.

Tudom, mennyire frusztráló, ha csak a nehézségeink vannak a mérleg serpenyőjében, a jutalom oldal pedig még üres. De ez nagyon gyorsan tud változni. Ehhez azonban el kell kezdened a most még üres serpenyőbe is pakolni.

 

Hogyan kezdd el?

 

Először kezdd azzal, hogy többet mocorogsz a széken, amikor az íróasztalodnál dolgozol.

Óránként fölállsz a gép mögül, megmozgatod a gerincedet, az izületeidet.

Lesétálsz 1-2 buszmegállót, föllépcsőzöl 1-2 emeletet.

Minden nap beiktatsz 10-15 perc testmozgást (előre tervezd be az időpontját), amikor minden izületedet minden mozgástartományban átmozgatod.

Kezdd el rendszerré tenni, hogy a testeddel ilyen módon is foglalkozol!

 

Ha bizonytalan vagy, kérj bátran szakembertől segítséget.

 

Nem áltatlak, hogy ez könnyű. Nagypapám mozdonyvezető volt, tőle tudom, hogy egy álló vonatot, a még tehetetlen testet, tömeget megmozdítani, milyen nagy energiaigényű feladat. Ugyanakkor ha már mozgásban van, hatalmas lendülettel képes előre haladni. Tudtad, hogy egy ilyen lendületben lévő vonat fékútja akár kilométerben is mérhető?

Ha elindulsz, még ha aprókat is, de lépegetsz rendszeresen, az eredményeid is sorban meg fognak érkezni.

 

Ne felejtsd el, a szervezetünk ahhoz adaptálódik, amivel rendszeresen találkozik.

 

Mi fog történni a rendszeres testmozgás hatására?

 

A rendszeres testmozgás hat a keringésedre, ami jelentősen képes javulni. És ez a szervi állapotodra is kihat.

 

A jobb keringés ugyanakkor jobb szöveti kémiát is eredményez, így kevesebb zavaró jelzés érkezik az agyunkba. És amíg a zavaró tényezők rossz mozgásmintákat eredményeztek, tudat alatt korlátoztak, kapacitást vontak el tőlünk, addig ezt az értékes erőforrást a magunk hasznára is fordíthatjuk.

A testmozgás által kiélesedik az érzékelésed, alaposabban megismerheted a saját tested jelzéseit, igényeit, ugyanakkor a környezetedre is éberebb lehetsz. Könnyebben fogsz tudni belesimulni, együtt mozdulni a folyamatokkal, a változásokkal, mint azt korábban gondoltad.

 

Azt tapasztalom ugyanakkor, amint eldöntjük, hogy változtatunk, azonnal jönnek a próbatételek is. Ha belegondolsz, ez a természetes, hiszen a járt útról már eltakarítottuk az ott lévő akadályokat, csak annak nehézségeire már nem emlékszünk. Most azonban új út építésébe fogtunk, ahol minden kő, göröngy és gödör ismeretlen. Ezt még fel kell fedeznünk, meg kell munkálnunk.

 

De amikor már haladsz, és van a mérleg másik oldalán is muníciód, azzal támogathatod, megsokszorozhatod a hitedet, az erődet.

Az útépítés példánál maradva, mintha kapnál egy markológépet, és már nem egyesével, kézzel kell elhordanod a kőtömböket, ez a gép dolgozik veled, érted.

 

De nézzünk kicsit távolabbra is.

Lelkünk mélyén mindannyian szeretnénk értékes nyomot hagyni a világban. És mi lehet annál értékesebb számunkra, de a gyerekeink, unokáink számára is, mint a példa, amit azzal mutatunk, hogy a saját ellenállásunkat legyőzve képesek vagyunk változni, változtatni, a kedvezőtlen szokásainkat egészséges szokásokká alakítani?

 

És ha most még nem is látod ezt az önmagadat, ott szunnyad benned minden erő, ami ahhoz kell, hogy képes legyél megtenni.

 

Szeretnél egy támogató közösségben lenni és mozogni?

Jelentkezz be egy óránkra. Hívd telefonszámunkat:

+36204656033