Funkcionális stretching

Fájdalom nélkül, jólesően mozogni…

Igen, mindannyian erre vágyunk.

A módszeres nyújtás, vagy stretching elengedhetetlen az eredményes és sérülésmentes sporttevékenységhez is, legyen szó élsportról vagy az általános jó közérzetünket célzó, az egészségünk érdekében végzett sportolásról.

A gerincsérvem meggyógyításában, abban, hogy a műtétet elkerülhettem, kiemelkedő szerepe volt a funkcionális nyújtásoknak. Nem csoda, hogy az edzői munkámban is elkötelezett híve vagyok a módszeres stretchingnek, ezért az órarendünkből sem hiányozhat. Ez az, amit egyszerűen muszáj kipróbálnod!

Rád melyik jellemző?

  • Gyakran érzed merevnek, bádogemberszerűnek magad?
  • Rendszeresen fáj a derekad, a hátad mintha “le akarna szakadni”, és gyakorta “beáll” a nyakad?
  • Sokat ülsz, ha pedig felállsz, nehezen “indulsz be”?
  • Gyakoriak a fejfájásaid?
  • Futsz vagy egyéb olyan sportot űzöl, ahol túlsúlyban van az izomzatod erősítése?
  • Formásodni szeretnél?
  • Egyszerűen kíváncsi vagy, hogy milyen új testérzeteket tudsz kapni a stretching által?

Milyen változásokat élhetsz meg, ha velünk stretchingelsz?

Vendégeink mondták:

 

“Egyszerűen imádom!”,

“Jó volt érezni, hogy mennyivel könnyebb a mozgás, mintha új testet kaptam volna!”,

“Megkönnyebbült érzéssel járt.”,

“A nyújtózkodást nem csak fizikai értelemben érzem, a határaim kitolása az életem egyéb területein is megmutatkozott.”

“Visszakaptam a régi jó törökülésemet!”,

“Ha kihagyok egy alkalmat, máris érzem a hiányát.”

“Most már biztosan jól indul a hétvége!”

 

Izületeink mozgékonysága, az úgynevezett hajlékonyság több tényezőtől is függ. Már iskolásként láttuk, vannak, akik kis gyakorlással lazán lementek spárgába, míg másoknak ez hosszas munka eredményeképpen sem sikerült, a genetikai adottságaink ugyanis e téren valóban jelentős befolyással bírnak.

A jó hír azonban az, hogy odafigyeléssel ez a területünk is igen tág határok között fejleszthető, és bár spárgázásra jellemzően nincs szükségünk a hétköznapokban, a jó életminőséghez, közérzethez szükséges mozgékonyság megszerezhető és fenntartható.

 

Ma már tudjuk, hogy az izmokra és az izületekre is a kötőszöveten keresztül tudunk eredményesen hatni, ezért a régi alapokon nyugvó, az izmokat előtérbe helyező, sokszor fájdalmas nyújtás helyett korszerű módon, a kötőszövetet, és annak tulajdonságait szem előtt tartó nyújtást alkalmazunk. Amire, ahogy azt te is tapasztalni fogod, sokkal inkább illik a lazítás kifejezés, mint a hagyományos értelemben vett nyújtás.

A mozgásterápia tudásbázisára építve a stretchingen elsősorban a fasciarendszer, a kötőszövet állapotára fókuszálunk, funkciójának javításával ugyanis alapjaiban tudunk a mozgásrendszered további elemeire hatni.

 

Ma már nagyon sokrétű ismerettel rendelkezünk erről a lágy és feszes rétegekből álló, nagy mennyiségű vizet tartalmazó (kötő)szövetről (fascia), mely minden belső szervünket, izmainkat, ereinket, de az idegeket is beburkolja. Ismerjük a fascia láncokat is, és azt is tudjuk, hogy ez az egész testünket átszövő és a nagylábujjunktól a fejünk búbjáig összekapcsolódó hálózat saját ingerületátvitele révén fájdalmat is közvetít. Ha a fascia elveszíti rugalmasságát, romlik a funkciója, ami mozgásszervi panaszokban, de sok gyulladásos folyamat hátterében is megfigyelhető.

 

A korszerű stretchinggel éppen ezért elsősorban a kötőszövet oldását, lazítását célozzuk meg. Ahogy oldódik a kötöttség a kötőszövetben, úgy lesznek egyre flexibilisebbek az izületeid, javul a mozgásod minősége, a mozgásmintád, és szűnik meg a mérgező fájdalom. Kétségkívül javul az életminőséged.

Nemrég olvastam egy erre vonatkozó tanulmányban, hogy a szexuális problémák egy része is a csípőizület kötöttségével hozható összefüggésbe. Hát, ezen ne múljon, igaz? ?

 

A stretching nélkülözhetetlen a megfelelő izomegyensúly visszaállításához, az izületeid normál (fiziológiás) működésének fenntartásához, amit nem csak az izmok állapota, de most már tudod, hogy a kötőszövet adhezív folyamatai (összetapadások) is akadályoznak.

Gyakran előfordul, hogy pusztán egyetlen alkalom módszeres lazító-nyújtással képesek vagyunk jelentősen enyhíteni, akár meg is szüntetni még régi eredetű panaszokat is, mint például a krónikus derékfájás vagy az akut fejfájás, ugyanis a feszes izompólya fellazításával az izmokban lévő feszülés is azonnal oldódik, ami a tested számára olyan, mint egy jóleső fellélegzés.

Közben pedig javul a keringés, az anyagcsere minősége is, amivel a jó minőségű szöveti regenerálódást tovább segítjük. Összességében jobban fogod magad érezni a testedben.

 

Mindezen célok mentén az óráinkon dinamikus és statikus elemeket kombinálunk, közben pedig a légzés által is mélyítjük a kapcsolatunkat önmagunkkal, aminek különösen nagy szerepe van a testérzeteink megismerésében is.

A gerinc- és izületvédelem érdekében, valamint a hatékonyságunk megtámogatására különböző eszközöket is használunk; ilyenek a szalag (heveder), henger, különféle labdák.

Ha valahol, akkor a stretching esetében fokozottan fontos, hogy biztonságosan végezzük. Hogy minden esetben kiemelt figyelmet élvezhess, ezen óráinkon is maximálisan 7 fő részvételére van lehetőség.

Amit érdemes még tudnod a stretchingről, ha sportolsz

Tudtad, hogy ha rendszeresen karbantartod a kötőszövetedet és az izomzatodat, akkor hatékonyabb leszel az izomzatod erősítésében is?

Érezhetően javul továbbá az izom-ideg kapcsolat, ezáltal a koordinációd, de a teljesítményedben és a regenerációban is fogod érezni az eredményt. Ugyanakkor a sérülések kockázata is csökkenthető.

És még egy terület, amiben egészen biztos, hogy örömmel fogod érzékelni a stretching hatását, és ez a formásodás. Nők és férfiak esetében is szebb izomtónust tudunk elérni, hiszen az izmok körül fellazított kötőszöveti pólya ezt lehetővé teszi.

Hosszú Katinka a nyújtásról…

 

“A 2012-es londoni Olimpia előtt úgy éreztem, hogy mindent beleadok, sokat edzettem (edzettem annyit és olyan keményen, mint most), viszont nem hallgattam azokra, akik a regeneráció és a nyújtás fontosságáról beszéltek. London óta Shane Tusup irányítása alatt olyan teljes edzésprogram alapján készülök, ami az edzések mellett minden apró lépésre nagy figyelmet fordít – ez az eredményeken is megmutatkozik.

Nyújtok edzés előtt és után, mert nagyon sokat segít a regenerálódásban.

A következő edzésre erősen rátenné a bélyegét, ha elhagynám a nyújtást és ezt nem engedhetem meg magamnak. Nagyon fontos, hogy az edzés előtti és utáni bemelegítés és levezetés váljon rutinszerűvé és legyen komplett.

 

(Katinkával készült riport forrása: www.mozgasvilag.hu/uszas/hirek 2015. 09.18.)

 

 

Gyere és nyújtózkodj velünk!

Kriszta

Nézd meg az órarendet

https://fitttorna.hu/orarend/

és foglalj időpontot a kiválasztott órára!