Gerinctréning

Te is derékfájós vagy? A legjobb helyre érkeztél, hogy végleg elfelejthesd!

35 évesen derült égből, villámcsapásként ért a diagnózis, hogy gerincsérvem van.
Akkor még semmit nem tudtam a gerincsérvről, ahogy arról sem, milyen kilátásaim, lehetőségeim vannak, hogy újra fájdalom nélkül élhessek. Csak azt tudtam, hogy a gerincműtétet el akarom kerülni.
Kutatni kezdtem a megoldást.

Amiért a gerinctréninget különösen szeretem, hogy a legkorszerűbb mozgásterápiás elveknek megfelelő eszközöket alkalmazhatom az óráimon. Így pont abban és úgy segíthetlek, ahogyan arra a legnagyobb szüksége van a testednek.

De ne ugorjunk ennyire előre…

 

Amit ebben a részben leírok, és amit az óráimon gyakorlatban is átadok, azt a tudást több mint 20 év tapasztalata, tanulása csiszolta. Ezért, ha te is így szeretnéd, sok fájdalommal és keresgéléssel töltött időt megspórolhatok neked. És ami szintén nem elhanyagolható, jó sok pénzt is.

 

Ha ez kedvedre van, akkor olvass tovább. Ha mégis úgy döntesz, átugornád ezt a részt, görgess le a hengeres fotóig, az az alatti részben találod a gyakorlati infókat.

 

Hogy megértsd, miért tudunk ilyen különösen hatékonyak lenni a gerinctréninggel, tekints velem egy pillanatra az életmódunkra, és az ebből adódó panaszok (mint a hátfájás és derékfájás is) okaira mozgásterapeuta szemmel.

 

Az utóbbi évtizedekben egyre többet ülünk a munkánk, a közlekedés, de a kikapcsolódás alkalmával is. Mindeközben rengeteg inger ér bennünket, és egyre nagyobb terhet jelent, hogyan egyensúlyozzunk, priorizáljunk jól ebben a dzsungelben.

Ezek a körülmények nem csak a pszichénk számára jelentenek fokozott terhelést, stresszt, kihatnak a mozgásrendszerünkre is.

Mára a mozgásszervi betegségek népbetegséggé váltak.

Nem véletlen, hogy a szakmailag kompetens kutatások célkeresztjébe került ez a terület, aminek mind a megelőzés módja, mind a terápiás eszközök tekintetében számos választ köszönhetünk. És ezért esik annyi szó a kötőszövetről, a fasciáról is.

A kutatások ugyanis igazolták a feltevést, hogy a fascia esetében nem kevesebbről, mint az egész testet behálózó, alapvető létfontosságú rendszerről van szó. 

 

A fascia, a legnagyobb kiterjedésű érzékszervünk, melynek léte életfontosságú, állapota pedig lényegében határozza meg az életfunkciók minőségét a keringési és idegrendszerrel együtt.

A fascia behálóz, és összeköt mindent mindennel, így közvetlenül hat a mozgásunk minőségére.

De a bőr alatti kötőszövet tartalmazza az érzékelő idegvégződések 85-95 %-át is. Ez a 100 milliónyi! érzékelő idegvégződés alapvető információkat közvetít az agyunk számára, a mozgásrendszerünk koordináláshoz.

Mi történik, ha a kötőszövet elveszíti a rugalmasságát?

Ha a fascia összetapad, megfeszül,

  • a mozgásunk kötötté válik, mint amikor egy szűk ruhában próbálunk mozogni,
  • egyúttal az agyunk számára közvetített “kép” sem lesz tiszta és világos.

Képzeld el, hogy vezetsz az országúton. Közben beborul az ég, elered az eső, az autók verik fel a sarat a szélvédődre. És miközben egyre rosszabbak a látási viszonyok, elromlik az ablaktörlőd. Hogy éreznéd magad? Mit tennél?

Épp így érzi magát az agyunk is, amikor bizonytalan vagy egymásnak ellentmondó információk birtokában kell koordinálnia a mozgásunkat. A leggyakoribb vészreakciója, hogy fájdalmat, rosszullétet produkál, hogy lassítsa vagy korlátozza a mozgásunkat, ezzel megakadályozva, hogy (további) sérülést szenvedjünk.

Ezek az akut folyamatok azonban krónikussá fordulhatnak, amikor a test, a szervezet önmagát már nem tudja meggyógyítani.

A krónikusan folyadékhiányos és immobilis fasciarendszerben különböző disztorziók tudnak kialakulni, amik változó tünetekkel mutatkoznak meg, mint pl. jelentős mozgásbeszűkülés, érzéskiesés, zsibbadás, erővesztés.

Ezeknek a disztorzióknak a beazonosítását és kezelését végzem a fascia diagnózis alkalmával, mely vizsgálódási rendszerem, a legnagyobb fascia-kutatók megállapításaira és módszereire épül. A fascia állapotát feltérképezve alkotjuk meg a rád szabott megoldási stratégiánkat, ami (állapottól függően) kezelésből és/vagy speciális tornából épül fel.

A mozgásrendszerünk is ahhoz adaptálódik, amire használjuk.

A testünk mozgásra született, mégpedig összetett mozgásokra.

 

A legjobban ezt a gyerekeken látjuk, akik számára még ez a természetes. Mi is így voltunk ezzel, amíg be nem ültünk az iskolapadba, és fontosabb nem lett, hogy “rendesen viselkedjünk”.

 

Nem csak kevesebbet mozgunk, de azt egyre inkább elhangolódó mozgásminták szerint tesszük. Ennek következménye, hogy

  • a testünk “elfelejti” hogyan tudja a mozgásokat biztonságosan, sérülésmentesen kivitelezni, könnyebben ér bennünket baleset, megbotlunk, elesünk, rándulunk, meghúzódunk,
  • a fájdalom a mozgáskészség további beszűkülésével, torzulásával jár, az agyunk ezzel próbál bennünket megvédeni a veszélyesnek ítélt mozdulatoktól. A hanyag testtartásból így lehet idővel gerincferdülés, a “beállt derékból” gerincsérv.

 

Így tekeredik a spirál. És mivel ez az állapot, az elállítódott mozgásminta válik természetessé és bizonyos értelemben kényelmessé, csak a fájdalmak figyelmeztetnek bennünket, hogy valami nincs rendben.

 

Mint egy jól összerakott gépezetben, ha elmozdítunk egy alkatrészt, csak idő kérdése, ez mikor fog a működésében megmutatkozni, és ezzel kárt okozni. Így érthető, miért lett mára népbetegség a mozgásszervi panaszokból és miért fontos, hogy mielőbb észrevegyük és megállítsuk a folyamatot, ami súlyosabb, az életminőségünkre is jelentősen ható állapothoz vezet.

A gerinctréningen a kötőszövet állapotára közvetlenül és a mozgásminták szintjén is hatunk.

 

 A gerinctréning komplexitásának köszönhetően, ami nagyon fontos, funkcionálisan hatunk a fasciális- és mozgásrendszerre. Ez azt jelenti, hogy a működésére hatunk, annak minőségét javítjuk.

Ez mutatkozik meg a testtartás javulásában, a nagyobb izületi mozgékonyságban, és a mozgásfunkciók panaszmentes működésében.

Így végérvényesen megszüntethetjük a hát- és derékfájást is.

 

Fontos azonban, hogy értsd, csak a funkcionálisan jól működő testet tudjuk hatékonyan formásítani és edzeni is, az izmok funkcionalitásának megfelelő mozgással.

Bármilyen edzéscélod van, azt egy vagy több rossz helyzetben működő izülettel nem fogod tudni megvalósítani, csak még nagyobb sérülések árán. Nem ritkán fájdalomcsillapító szerek használata mellett.

 

Ezért mielőtt az edzéseid terhelését, intenzitását növelnéd, az alapok rendbetételére fókuszálj!

 

Hatékonyságunk fő pillére, hogy stúdiónk kis létszámú, 2-7 fős óráin különleges figyelmet kapsz, így az egyediséget szem előtt tartva, a neked megfelelő ritmusban tudsz haladni, fejlődni.

Mire keresel megoldást?

  • Tartósan ülő munkát végzel, és a kockázati tényezők ismeretében tudatosan, preventív szándékkal, megelőzésképp szeretnéd a kötőszövetedet, izomzatodat, izületeidet, csontozatodat karbantartani?
  • A sok üléssel járó munkavégzés jellemző következményeit már tapasztaltad magadon (pl. hát- és derékpanaszok, nyaktáji fájdalmak, végtag zsibbadás) és az időben elkezdett gerinctréninggel szeretnéd megelőzni a fájdalmas folyamatok kifejlődését (mint a gyulladások, kopások, porckorong sérvesedése)?
  • Alakformálás a célod és szeretnél gerincbarát módon erősödni, formásodni?
  • Szeretnéd elsajátítani a mindennapi élethelyzetekben is alkalmazható módszereket, melyekkel megóvhatod gerincedet nem csak a munka, a szabadidő során is?
  • Túlsúllyal rendelkezel és izületbarát mozgást keresel?
  • Kismamaként is szeretnéd kontrollálni a testsúlyodat, és gerincbarát módon csinos és fitt maradni?

A minőségi eredményhez odafigyelés szükséges, ami megfelel az egyéni igényeknek.

Mivel fogsz találkozni az órákon, a gyakorlatokba építve? Mi ez a 4+1 lépcső, amin végigkísérlek?

A lényeget már biztosan érted, de ha érdekelnek a további részletek, szívesen megosztom veled. Kattints az alábbi ablakokra.

A minőségi eredményhez odafigyelés szükséges, ami megfelel az egyéni igényeknek.
Alaposan átmozgatjuk és lazítjuk a kötőszöveted, hogy az izülteid képesek legyenek nagyobb mozgásterjedelemben, szabadabban, a normál anatómiai helyzetüknek megfelelően mozogni.
A kötőszöveted és az izomzatod állapotának javítása
Változatos eszközeink és gyakorlataink segítségével komplex módon hatunk a mozgásrendszeredre. Az egyszerűbb felől haladunk a nagyobb súlyokkal végzett, instabil felületeken történő gyakorlás felé, így az erősítések a lazításokkal és nyújtásokkal egymásra épülő rendszert alkotnak óráinkon.
Helyes mozgásminták gyakorlása
Ahhoz, hogy az eredmények tartósak legyenek, elengedhetetlen, hogy az izom-idegkapcsolatok szintjén hassunk a mozgásrendszerünkre, mintegy újra tanítva a testünket lényegében arra, amit egykor tudott, de az életmódunk miatt idővel elfelejtett. Miután a mozgásrendszered fizikailag újra képes jó mozgásmintát követni, ezt a mozgásmintát a gyakorlás által tesszük rutinná.
Gerincbarát ülés, állás, emelés technikájának elsajátítása
A prevenciónak fontos része, hogy a gerinc- és izületbarát szemléletet minden élethelyzetünkben tudjuk alkalmazni. Ezért kap nagy hangsúlyt az óráinkon a gerincvédelem, az ülés, állás, emelés helyes technikájának elsajátítása is.

+1 Az óra végi levezetés részeként relaxációs elemekkel kiegészített, lazító gyakorlatokat is végzünk, mely jól alkalmazható eszközöd lehet minden olyan esetben, amikor a tempó, a stressz elcsendesítésére vágysz.

Tréningjeink 60 percesek. A látható eredmények, amikre számíthatsz:

  • A fasciális szemléletű gyakorlataink révén a testegyensúlyod, a stabilitásod és a koordinációd is látványosan javul,
  • szebb lesz a testtartásod,
  • az egész tested egy átrendeződésen megy keresztül, esztétikusan formálódik nem csak a törzs, a lábak, karok, vállak, a csípőd is, és igen, karcsúbb derekad is lesz, hiszen az izomfűződnek épp az a feladata, hogy támaszt adjon, mint egy öv, a derekad körül.

Stúdiónkban lehetőséged van a kislétszámú, csoportos órák mellett egyéni célok, speciális igények esetén, személyi edzésre, magánórára is. Ennek részleteiről személyesen tudunk egyeztetni.

A hanyag testtartás korunk jellemző tünete, és ma már kellő tudással a birtokunkban kimondhatjuk, nem csak esztétikai problémát jelent. A megelőzés, illetve az áthangolás, ahogy te is tapasztalni fogod, a gerinctréninggel nem csak lehetséges, de örömteli is.

Már heti egyszeri rendszeres gerinctréninggel jelentős eredményt, változást  tudunk elérni.

Szerencsére egyre több felelősen gondolkodó szülő is megkeres bennünket.

Mit hozz magaddal a tréningre?

Mindössze egy kényelmes, sportos (lehetőség szerint pamut) ruházatra, váltózoknira és egy közepes méretű törülközőre lesz szükséged, hogy jól, komfortosan érezd magad. A többi eszközt mi biztosítjuk.

Szeretettel várlak,

Kriszta

Nézz be egy óránkra

Nézd meg az órarendet

https://fitttorna.hu/orarend/

és foglalj időpontot a kiválasztott órára!